Over ons

Wat?

De Schone Kleren Campagne wil de vuile was van de mondiale kledingindustrie buitenhangen en eist schone kleren. De Schone Kleren Campagne werd in 1995 in Vlaanderen opgericht door meer dan tien organisaties. Gelijkaardige platformen zijn er in 15 Europese landen, telkens als een lokale alliantie tussen vakbonden en verschillende soorten niet-gouvernementele organisaties, waaronder verenigingen voor vrouwenrechten, consumentenrechten, armoedebestrijding, Noord-Zuidorganisaties,... De campagnes in de Europese landen werken samen in de Clean Clothes Campaign, met zetel en secretariaat in Amsterdam. De Clean Clothes Campaign heeft een netwerk van zowat 200 organisaties in de verschillende productielanden waarop ze een beroep kan doen. De Clean Clothes Campaign werkt ook samen met gelijkaardige organisaties in andere werelddelen, zoals het Canadese Maquila Solidarity Network of het Amerikaanse United Students Against Sweatshops.

In Nederlandstalig België zijn de volgende organisaties lid van de Schone Kleren Campagne: ABVV confederatie, ACV confederatie, ABVV Algemene Centrale, BBTK, LBC-NVB, Metea, Wereldsolidariteit, FOS, Netwerk Bewust Verbruiken, Testaankoop, Oxfam. Het Secretariaat wordt georganiseerd door Wereldsolidariteit. In Franstalig België heet het actieplatform AchACT, een platform van zo'n 25 organisaties. Zie www.achact.be

Hoe?

De Schone Kleren Campagne richt zich op verschillende doelgroepen: 

  • Kledingbedrijven moeten hun verantwoordelijkheid opnemen voor de arbeidsomstandigheden in hun volledige toeleveringsketen. 
  • Aankopers van kleding, of het nu om mode-, werk-, sportkleding of uniformen gaat – kunnen merken onder druk zetten. Zodat ze hun verantwoordelijkheid opnemen voor de situatie van de arbeidsters die de kleren maken. Druk zetten doen we op een positieve manier, niet door bijv. merken of ketens te boycotten, maar door hen op te roepen om de arbeidsrechten van de arbeidsters te garanderen. 
  • Politici kunnen wetten stemmen die meer transparantie opleggen aan de kledingbedrijven, of kunnen voorwaarden stellen wanneer ze handelsakkoorden afsluiten met productielanden van kledij. 
  • Werknemers kunnen druk zetten op hun eigen bedrijf door kritische vragen te stellen tijdens de ondernemingsraad, door hun collega's te informeren over de herkomst van de kledij die ze verkopen. Maar de Schone Kleren Campagne ondersteunt ook de werknemers in de productie fabrieken in hun strijd voor betere arbeidsomstandigheden. 
  • Consumenten hebben recht op informatie. De Schone Kleren Campagne wil hen die informatie geven zodat 'bewuster' shoppen, en kritische vragen stellen in winkels.    

Je wil meerwerken en je steentje bijdragen

  • Je wil als consument meewerken aan een lopende actie, zie onder Campagnes of Solidariteitsoproepen.
  • Je bent geëngageerd werknemer in een bedrijf en geïnteresseerd in schone werkkleding, zie hier voor Schone Kleren op het Werk
  • Je bent politiek verantwoordelijke of geëngageerd in een gemeente, provincie of overheidsdienst, zie onder Schone Kleren in de Gemeente
  • Je bent leraar, student en op zoek naar informatie, klik hier voor meer info over regelgeving over arbeidsrechten, internationale vrijhandel,... kijk dan bij voor publicaties of filmpjes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

staking_in_de_kledingindustrie_2.jpg

skc01