Solidariteitsoproepen

20160503 SKC actie HM

Terwijl de aandeelhouders van H&M vandaag verzamelen in Stockholm, roept de Schone Kleren Campagne het bedrijf op om meer vaart te zetten achter de noodzakelijke renovaties in de fabrieken in Bangladesh die H&M bevoorraden. Activisten van de Schone Kleren Campagne voerden een veiligheidscontrole uit in het H&M-filiaal in Leuven en overhandigden een brandblusapparaat aan het management. Gelijkaardige acties gebeurden in 27 steden wereldwijd.

Drie jaar nadat H&M als eerste bedrijf het Bangladesh Akkoord voor gebouw- en brandveiligheid ondertekende, staan bijna al hun leveranciers achter op schema om renovaties uit te voeren. De internationale Schone Kleren Campagne en drie andere ngo’s hebben gisteren een update gepubliceerd van een eerder rapport  over de vertraging in de veiligheidsrenovaties bij 32 van H&M’s strategische Bengaalse leveranciers. Ook de vooruitgang bij 22 bijkomende strategische leveranciers werd onderzocht.

Uit het onderzoek blijkt dat bij 70% van hun 54 strategische leveranciers, nog niet alle branddeuren geïnstalleerd werden die een veilige uitweg garanderen aan werknemers in geval van brand. Daardoor kan een brand catastrofale gevolgen hebben, zoals de brand bij Garib & Garib zes jaar geleden, waarbij 21 werknemers die kleren stikten voor H&M omkwamen. Dat percentage is zelfs hoger dan bij de vorige update in januari, omdat sindsdien nog meer deadlines verstreken zijn. Andere renovaties werden afgekeurd door de inspecteurs van het Akkoord. 

De nieuwe analyse toont aan dat – hoewel traag -  er wel vooruitgang is. In januari hadden 16% van de leveranciers afsluitbare nooduitgangen waardoor werknemers bij brand opgesloten konden zitten. Deze zijn overal verwijderd. Het aantal gevaarlijke schuifdeuren en vouwhekken nam ook af. 

Toch blijven veel fabrieken in Bangladesh erg gevaarlijk. In de ochtend van 2 februari brak er brand uit in de Matrix Sweater Factory in Dhaka, de hoofdstad van Bangladesh, waar onder andere ook kleding voor H&M geproduceerd werd. Dat er geen doden vielen, was vooral een kwestie van geluk. Was de brand een uur later uitgebroken, dan zouden er 6000 werknemers aanwezig geweest zijn in het gebouw, dat niet beschikte over veilige nooduitgangen, branddeuren, rookalarmen en sproeiers. Niet alle arbeiders in H&M leveranciersfabrieken hebben zoveel geluk gehad: in 2010 stierven 21 arbeiders in een brand bij de H&M leverancier Garib & Garib, die geen veilige nooduitgangen had.

Waarom H&M?

Er is een algemeen probleem van vertragingen in de uitvoering van de renovaties. Het probleem ligt dus niet alleen bij H&M. H&M is echter de grootste inkoper van kleding in Bangladesh. Ze zijn klant in 229 fabrieken. Hun beleidskeuzes hebben dus een impact op een zeer groot aantal werknemers. Bovendien laat H&M geen kans onbenut om zichzelf te promoten als duurzaam merk.

H&M reageerde de afgelopen maanden met meer transparantie. Het bedrijf publiceerde tabellen met een overzicht van de stand van zaken van de renovaties. Volgens hun eigen update staan 61% van hun Bengaalse leveranciers achter met de plaatsing van branddeuren. In eerdere communicatie zei H&M nochtans dat “nooduitgangen één van de meest fundamentele vereisten zijn voor een leverancier om te mogen produceren voor H&M” . Ook in hun duurzaamheidsrapport 2015 corrigeerde H&M de status van de renovaties. In het rapport van 2014 claimde H&M nog dat de renovaties afgerond waren (“done”), in het nieuwste rapport werd dat “more to do”. Minder duidelijkheid is er over de stappen die H&M zet om het proces te bespoedigen en over de financiële bijdrage aan de renovaties.

De Schone Kleren Campagne bevroeg de afgelopen maanden ook de Belgische ondertekenaars van het Bangladesh Akkoord, nl. C&A, JBC, Jogilo, Malu, Tex Alliance en Van der Erve. Zowel C&A als JBC gaven meer informatie over de achterstand bij hun leveranciers en de stappen die ze zetten om de achterstand bij te benen. 

Roep H&M via Facebook op om hun fabrieken veilig te maken. Post op hun Facebookpagina: H&M, doe geen loze beloften, maak je fabrieken veilig in Bangladesh!

Foto: Jürgen Doom

 

skc01