#PayYourWorkers

Cambodia 20201106 WSM 67

Het coronavirus treft mensen over de hele wereld, en dus ook de mensen die onze kleren naaien. Ze lopen niet alleen het risico om ziek te worden, ze kunnen ook hun job verliezen. Eerst omdat merken massaal bestellingen annuleerden, daarna omdat bestellingen terugliepen. 

De Clean Clothes Campaign verzamelt sinds het begin van de pandemie getuigenissen en artikels over de impact op kledingarbeiders in een liveblog. Voor kledingarbeid(st)ers, die door de extreem lage lonen in de sector sowieso in diepe armoede leven, is het een ramp als ze niet doorbetaald worden. "Kledingarbeidsters leven van de hand in de tand. Ze kunnen niets sparen. Als ze hun baan verliezen, kunnen ze geen eten kopen voor zichzelf en hun gezinnen", zegt Kalpona Akter, voorzitter van BGIWF, een kledingvakbond in Bangladesh. Bovendien is er in de meeste productielanden geen sprake van een volwaardig systeem van sociale bescherming. Hier vind je gebundelde getuigenissen en cases, in het Nederlands. 

Onderzoek van de Clean Clothes Campaign samen met het Workers Rights Consortium (WRC) resulteerde in augustus in het rapport “On(der)betaald in de pandemie”. Uit dat rapport bleek dat kledingarbeidsters tussen maart en mei tussen de 2,7 en de 4,9 miljard euro misliepen doordat (een deel van) hun loon onwettelijk werd ingehouden, door tijdelijke fabriekssluitingen, of door ontslagen waarbij geen ontslagvergoeding werd uitgekeerd. In het rapport Hunger in the Apparel Supply Chain van WRC zegt 77% van de 400 bevraagde kledingarbeidsters dat zij of een lid van hun huishouden honger hebben geleden sinds het begin van de pandemie. 80% van de werknemers met kinderen wordt gedwongen maaltijden over te slaan of de hoeveelheid of kwaliteit van voedsel dat ze eten te verminderen om hun kinderen te voeden.

Het is duidelijk dat er nú iets moet gebeuren!

De campagne-eisen

Op korte termijn, moeten kledingmerken en -ketens: 

  • ervoor zorgen dat de arbeidsters die hun kleren maken hun volledige loon voor de duur van de pandemie betaald krijgen;
  • ervoor zorgen dat werknemers nooit meer zonder geld achterblijven als hun fabriek failliet gaat, door in te tekenen op een onderhandeld “Garantiefonds voor ontslagvergoeding”; en
  • het recht van kledingarbeidsters beschermen om zich collectief te organiseren en te onderhandelen.

Lees hier meer over de oplossingen die de Schone Kleren Campagne naar voor schuift. 

De Loongarantie en het Fonds voor Ontslagvergoedingen

De campagne #PayYourWorkers spreekt modemerken en -ketens aan om hun verantwoordelijkheid te nemen voor kledingarbeidsters die tijdens deze pandemie loonverlies hebben geleden of onslagen werden. Wat houden de voorstellen van de campagne precies in? En moeten de lokale werkgevers niet gewoon de lonen en uitkeringen betalen, inclusief ontslagvergoedingen?  

Lees meer...

Tijd voor actie, @Nike, @amazon en @Next!

fb nike blank 01

Sinds het begin van de pandemie laten modemerken en -ketens de werknemers in hun toeleveringsketen opdraaien voor de crisis. Daarom voert de Clean Clothes Campaign van 15 tot 22 maart actie: internationale merken zoals Nike, Amazon of Next moeten hun verantwoordelijkheid nemen voor de vrouwen en mannen die hun kleding maken. Tien cent per t-shirt: zoveel zou het kosten voor kledingmerken om ervoor te zorgen dat kledingarbeiders de pandemie overleven. Wil je Nike, amazon en Next ook laten weten dat het tijd is om in actie te komen? 

Lees meer...

@Nike, @amazon en @next, #PayYourWorkers!

Kopie van PYW Banner twitter FB

Sinds het begin van de pandemie laten modemerken en -ketens de werknemers in hun toeleveringsketen opdraaien voor de crisis. Daarom  voert het internationale netwerk de Clean Clothes Campaign van 15 tot 22 maart actie: internationale merken zoals Nike, Amazon of Next moeten hun verantwoordelijkheid nemen voor de vrouwen en mannen die hun kleding maken. Tien cent per t-shirt: zoveel zou het kosten voor kledingmerken om ervoor te zorgen dat kledingarbeiders de pandemie overleven. Doe mee met onze online actie op 18 maart om 12u! 

Lees meer...

XXL 'Pay your workers' fresco in de Nieuwstraat

Capture décran 2020 11 18 à 18.34.09 003 copy

Pay Your Workers: een gigantische fresco op de zo goed als lege Nieuwstraat in Brussel vraagt de modemerken en –ketens om hun verantwoordelijkheid te nemen voor de lonen van de kledingarbeid(st)ers in hun keten. Want door de wereldwijde Coronacrisis werden zij massaal op straat gezet. De fresco was een initiatief van de Schone Kleren Campagne en achACT en werd gemaakt door de street artists pARTerre.

Lees meer...

Doe mee met #PayYourWorkers

Cambodia 20201106 WSM 67

De coronacrisis raakt de wereldwijde kledingindustrie hard. Als gevolg daarvan zijn honderdduizende kledingarbeiders en -arbeidsters ontslagen, of worden hun lonen slechts gedeeltelijk betaald. Dit is een rechtstreeks gevolg van westerse kledingmerken die hun eigen verliezen zoveel mogelijk afwentelen. Het internationale netwerk van Schone Kleren Campagne organiseert daarom een actieweek onder het motto “Pay Your Workers!”. 

Lees meer...

C&A betaalt eindelijk pre-pandemie bestellingen

CA

Maanden na het begin van de coronapandemie heeft kledinggigant C&A ermee ingestemd om de bestellingen die al vóórdien waren geplaatst, volledig te betalen. Deze beslissing volgde op een campagne gericht tegen merken die orders hadden geannuleerd of weigerden te betalen. Op deze tracker kan je zien welke merken nog steeds niet betaald hebben.

Lees meer...

Overwinning in Roemenië: kledingarbeidsters toch betaald

Tanex1 768x576

Werknemers van de Tanex-kledingfabriek in Roemenië hebben hun achterstallige lonen ontvangen na lokale en internationale druk. In de eerste maanden van de pandemie kregen ze maar 140 euro, ongeveer de helft van hun normale maandloon. Heldin in het verhaal is Angelica Manole, één van de kledingarbeidsters. Angelica gooide haar loonfiche op het internet. Daarmee bracht ze de bal aan het rollen. 

Lees meer...

Waarom H&M, Primark en Nike?

GWA PYW twitter2Uit analyses van de liveblog van de Clean Clothes Campaign blijkt dat zowel H&M als Primark het vaakst genoemd werden als klanten bij fabrieken waar er lonen of ontslagvergoedingen niet (correct) betaald werden. Ook bij Nike zijn er problemen vastgesteld. Niet toevallig zijn het drie zeer grote merken. Het zijn potentiële “gamechangers”: als zij een stap zetten zullen anderen volgen. In het geval van H&M en Primark zijn dat andere Fast Fashion ketens, Nike kan andere sportmerken doen bewegen. In deze snapshots vind je meer info over specifieke problemen die werden vastgesteld in de toeleveringsketens van H&M, Primark en Nike. 

Lees meer...

Ook Belgische merken annuleerden bestellingen

Bangladesh arbeidster aan het werk in een kledingfabriek

Bij de modemerken die bestellingen in Bangladesh annuleerden of opschortten, zijn zestien (middel)grote Belgische kledingbedrijven. In totaal gaat het om bijna 7 miljoen kledingstukken, ter waarde van ruim 15 miljoen euro. Uit onderzoek blijkt dat alleen al in Bangladesh, wat betreft de Belgische merken, bijna 80.000 arbeiders getroffen werden door de geannuleerde bestellingen. Lees meer in dit artikel van Sarah Van Doorne, dat tot stand kwam dankzij steun van COSH! Conscious Shopping Made Easy.

Loonkloof voor kledingarbeiders loopt in de miljarden

Cambodia 20201106 WSM 67

Hoe groot de financiële gevolgen zijn van de coronacrisis voor de kledingarbeidsters bleef tot nu toe onduidelijk. Nu zijn er wèl cijfers: nieuw onderzoek van de internationale Clean Clothes Campaign berekende het totale bedrag aan lonen dat kledingarbeidsters verloren door de pandemie in de maanden maart, april en mei. Het rapport concludeert dat tussen de 2,7 en 4,9 miljard euro aan verschuldigde salarissen niet is uitbetaald.

Lees meer...

 Updates

  • De Loongarantie en het Fonds voor Ontslagvergoedingen 15-3-2021

    De campagne #PayYourWorkers spreekt modemerken en -ketens aan om hun verantwoordelijkheid te nemen voor kledingarbeidsters die tijdens deze pandemie loonverlies hebben geleden of onslagen werden. Wat houden de voorstellen van de campagne precies in? En moeten de lokale werkgevers niet gewoon de lonen en uitkeringen betalen, inclusief ontslagvergoedingen?  

    Lees meer...

  • Tijd voor actie, @Nike, @amazon en @Next! 10-3-2021

    Sinds het begin van de pandemie laten modemerken en -ketens de werknemers in hun toeleveringsketen opdraaien voor de crisis. Daarom voert de Clean Clothes Campaign van 15 tot 22 maart actie: internationale merken zoals Nike, Amazon of Next moeten hun verantwoordelijkheid nemen voor de vrouwen en mannen die hun kleding maken. Tien cent per t-shirt: zoveel zou het kosten voor kledingmerken om ervoor te zorgen dat kledingarbeiders de pandemie overleven. Wil je Nike, amazon en Next ook laten weten dat het tijd is om in actie te komen? 

    Lees meer...

  • @Nike, @amazon en @next, #PayYourWorkers! 10-3-2021

    Sinds het begin van de pandemie laten modemerken en -ketens de werknemers in hun toeleveringsketen opdraaien voor de crisis. Daarom  voert het internationale netwerk de Clean Clothes Campaign van 15 tot 22 maart actie: internationale merken zoals Nike, Amazon of Next moeten hun verantwoordelijkheid nemen voor de vrouwen en mannen die hun kleding maken. Tien cent per t-shirt: zoveel zou het kosten voor kledingmerken om ervoor te zorgen dat kledingarbeiders de pandemie overleven. Doe mee met onze online actie op 18 maart om 12u! 

    Lees meer...

  • XXL 'Pay your workers' fresco in de Nieuwstraat 19-11-2020

    Pay Your Workers: een gigantische fresco op de zo goed als lege Nieuwstraat in Brussel vraagt de modemerken en –ketens om hun verantwoordelijkheid te nemen voor de lonen van de kledingarbeid(st)ers in hun keten. Want door de wereldwijde Coronacrisis werden zij massaal op straat gezet. De fresco was een initiatief van de Schone Kleren Campagne en achACT en werd gemaakt door de street artists pARTerre.

    Lees meer...

  • Doe mee met #PayYourWorkers 17-11-2020

    De coronacrisis raakt de wereldwijde kledingindustrie hard. Als gevolg daarvan zijn honderdduizende kledingarbeiders en -arbeidsters ontslagen, of worden hun lonen slechts gedeeltelijk betaald. Dit is een rechtstreeks gevolg van westerse kledingmerken die hun eigen verliezen zoveel mogelijk afwentelen. Het internationale netwerk van Schone Kleren Campagne organiseert daarom een actieweek onder het motto “Pay Your Workers!”. 

    Lees meer...

  • C&A betaalt eindelijk pre-pandemie bestellingen 5-11-2020

    Maanden na het begin van de coronapandemie heeft kledinggigant C&A ermee ingestemd om de bestellingen die al vóórdien waren geplaatst, volledig te betalen. Deze beslissing volgde op een campagne gericht tegen merken die orders hadden geannuleerd of weigerden te betalen. Op deze tracker kan je zien welke merken nog steeds niet betaald hebben.

    Lees meer...

  • Overwinning in Roemenië: kledingarbeidsters toch betaald 30-10-2020

    Werknemers van de Tanex-kledingfabriek in Roemenië hebben hun achterstallige lonen ontvangen na lokale en internationale druk. In de eerste maanden van de pandemie kregen ze maar 140 euro, ongeveer de helft van hun normale maandloon. Heldin in het verhaal is Angelica Manole, één van de kledingarbeidsters. Angelica gooide haar loonfiche op het internet. Daarmee bracht ze de bal aan het rollen. 

    Lees meer...

  • Waarom H&M, Primark en Nike? 16-11-2020

    Uit analyses van de liveblog van de Clean Clothes Campaign blijkt dat zowel H&M als Primark het vaakst genoemd werden als klanten bij fabrieken waar er lonen of ontslagvergoedingen niet (correct) betaald werden. Ook bij Nike zijn er problemen vastgesteld. Niet toevallig zijn het drie zeer grote merken. Het zijn potentiële “gamechangers”: als zij een stap zetten zullen anderen volgen. In het geval van H&M en Primark zijn dat andere Fast Fashion ketens, Nike kan andere sportmerken doen bewegen. In deze snapshots vind je meer info over specifieke problemen die werden vastgesteld in de toeleveringsketens van H&M, Primark en Nike. 

    Lees meer...

  • Ook Belgische merken annuleerden bestellingen 20-10-2020

    Bij de modemerken die bestellingen in Bangladesh annuleerden of opschortten, zijn zestien (middel)grote Belgische kledingbedrijven. In totaal gaat het om bijna 7 miljoen kledingstukken, ter waarde van ruim 15 miljoen euro. Uit onderzoek blijkt dat alleen al in Bangladesh, wat betreft de Belgische merken, bijna 80.000 arbeiders getroffen werden door de geannuleerde bestellingen. Lees meer in dit artikel van Sarah Van Doorne, dat tot stand kwam dankzij steun van COSH! Conscious Shopping Made Easy.

    Lees meer...

  • Loonkloof voor kledingarbeiders loopt in de miljarden 7-9-2020

    Hoe groot de financiële gevolgen zijn van de coronacrisis voor de kledingarbeidsters bleef tot nu toe onduidelijk. Nu zijn er wèl cijfers: nieuw onderzoek van de internationale Clean Clothes Campaign berekende het totale bedrag aan lonen dat kledingarbeidsters verloren door de pandemie in de maanden maart, april en mei. Het rapport concludeert dat tussen de 2,7 en 4,9 miljard euro aan verschuldigde salarissen niet is uitbetaald.

    Lees meer...

  • Rana Plaza en Covid 19: dezelfde strijd! 24-4-2020

    Zeven jaar na de instorting van Rana Plaza in Bangladesh zijn de levens van kledingarbeiders opnieuw in gevaar. Kledingmerken annuleren bestellingen bij hun leveranciers of stellen betalingen uit. Daardoor verliezen kledingarbeiders massaal hun job. Ceo’s van kledingbedrijven waarschuwen intussen voor economisch drama’s als ze niet snel kunnen heropenen. De Schone Kleren Campagne vraagt dat steunmaatregelen een hefboom zijn voor schone kleren. Bedrijven die publieke steun ontvangen moeten de mensenrechten en het milieu respecteren. Verliezen afwentelen op de leveranciers hoort daar niet bij. 

    Lees meer...

  • Als de coronacrisis een ethische test is, dan faalt C&A grandioos 21-4-2020

    C&A annuleert bestellingen, ook als ze klaar liggen om verscheept te worden. Daardoor worden honderden leveranciers over de hele wereld in ernstige financiële problemen gebracht, met massale ontslagen van werknemers tot gevolg. De familie Brenninkmeijer, die 100% van C&A in handen heeft, is een van de rijkste families van Europa met een vermogen van meer dan 20 miljard euro. De familie pakt graag uit met hun ‘goede werken’. 

    Lees meer...

  • ‘Textielarbeiders betalen de prijs voor de kledij die zij al in elkaar gestikt hebben’ 8-4-2020

    Retailers in binnen- en buitenland vrezen voor een bloedbad door de coronacrisis. Ook kledingarbeiders zijn daar het slachtoffer van. Velen zijn technisch werkloos of worden ontslagen, zonder vergoeding of vervanginkomen. Anderen worden gedwongen om alsnog te gaan werken, terwijl het risico op besmettingen in fabrieken groot is. Dus doen arbeidsters wat net niet zou mogen in tijden van corona: samen op straat hun rechten opeisen. Lees hier het artikel van Sarah Van Doorne op mo.be

    Lees meer...

  • Corona: ook een impact op kledingarbeiders 19-3-2020

    Het coronavirus treft mensen over de hele wereld, en dus ook de mensen die onze kleren naaien. Ze lopen niet alleen het risico om ziek te worden, ze kunnen ook hun job verliezen. In Cambodja en Myanmar moesten tientallen fabrieken al tijdelijk sluiten vanwege een tekort aan grondstoffen uit China. En omdat kledingwinkels in veel consumptielanden tijdelijk de deuren moeten sluiten, zullen ook de kledingfabrieken minder werk krijgen. Het gevolg: nog meer (tijdelijke) ontslagen. Andere landen sluiten dan weer fabrieken om de verspreiding van het virus tegen te gaan. 

    Lees meer...

skc01