Solidariteitsoproepen worden gelanceerd wanneer organisaties van kledingarbeidsters - meestal zijn 80% of meer van de werknemers in kledingfabrieken vrouwen - om internationale steun vragen als hun rechten in een concrete fabriek worden geschonden. Een oproep bestaat er meestal in dat geëngageerde consumenten en organisaties in Europa worden verzocht het kledingmerk of de kledingdistributeur onder druk te zetten om verantwoordelijkheid op te nemen en om de schendingen bij de onderaannemer te doen stoppen. Verder worden ook protestbrieven gestuurd naar de eigenaars van de fabriek of lokale regeringsinstanties (bijv. Ministerie van Arbeid) met het verzoek positieve actie te ondernemen. In sommige gevallen worden er ook andere actiemiddelen aangewend, zoals persconferenties of manifestaties, om de publieke aandacht te trekken op de rechtenschendingen. Westerse kledingmultinationals zijn namelijk zeer bekommerd om hun publieke imago, en dat grijpt de Schone Kleren Campagne aan om ze tot sociaal verantwoordelijk ondernemen aan te porren.

140113 BELGA-PICTURE-51218360 copy

De vakbondsvrijheid staat zwaar onder druk in Cambodja. Aan de lopende band worden vakbondsleiders - en militanten opgepakt, manifestaties worden neergeslagen met geweld. Tegelijkertijd weigert de overheid te onderhandelen over essentiële zaken zoals het wettelijk minimumloon. 

Bangladesh is het naaiatelier van de wereld. Maar liefst 1 op 10 kledingstukken in onze kleerkast werd in Dhaka gemaakt. In heel Bangladesh zijn er 5000 kledingfabrieken, de sector stelt zo'n 4 miljoen mensen tewerk. Ook in Bangladesh zijn het vooral vrouwen die in de kledingfabrieken werken. 

Kledingmerken zeggen vaak dat zij zich inzetten voor het recht op een leefbaar loon voor kledingarbeiders in hun wereldwijde toeleveringsketens. Maar hoeveel krijgen kledingarbeiders daadwerkelijk betaald?

Cambodia 20201106 WSM 67

Het coronavirus treft mensen over de hele wereld, en dus ook de mensen die onze kleren naaien. Ze lopen niet alleen het risico om ziek te worden, ze kunnen ook hun job verliezen. Eerst omdat merken massaal bestellingen annuleerden, daarna omdat bestellingen terugliepen. 

De Clean Clothes Campaign verzamelt sinds het begin van de pandemie getuigenissen en artikels over de impact op kledingarbeiders in een liveblog. Voor kledingarbeid(st)ers, die door de extreem lage lonen in de sector sowieso in diepe armoede leven, is het een ramp als ze niet doorbetaald worden. "Kledingarbeidsters leven van de hand in de tand. Ze kunnen niets sparen. Als ze hun baan verliezen, kunnen ze geen eten kopen voor zichzelf en hun gezinnen", zegt Kalpona Akter, voorzitter van BGIWF, een kledingvakbond in Bangladesh. Bovendien is er in de meeste productielanden geen sprake van een volwaardig systeem van sociale bescherming. Hier vind je gebundelde getuigenissen en cases, in het Nederlands. 

Onderzoek van de Clean Clothes Campaign samen met het Workers Rights Consortium (WRC) resulteerde in augustus in het rapport “On(der)betaald in de pandemie”. Uit dat rapport bleek dat kledingarbeidsters tussen maart en mei tussen de 2,7 en de 4,9 miljard euro misliepen doordat (een deel van) hun loon onwettelijk werd ingehouden, door tijdelijke fabriekssluitingen, of door ontslagen waarbij geen ontslagvergoeding werd uitgekeerd. In het rapport Hunger in the Apparel Supply Chain van WRC zegt 77% van de 400 bevraagde kledingarbeidsters dat zij of een lid van hun huishouden honger hebben geleden sinds het begin van de pandemie. 80% van de werknemers met kinderen wordt gedwongen maaltijden over te slaan of de hoeveelheid of kwaliteit van voedsel dat ze eten te verminderen om hun kinderen te voeden.

Het is duidelijk dat er nú iets moet gebeuren!

De campagne-eisen

Op korte termijn, moeten kledingmerken en -ketens: 

  • ervoor zorgen dat de arbeidsters die hun kleren maken hun volledige loon voor de duur van de pandemie betaald krijgen;
  • ervoor zorgen dat werknemers nooit meer zonder geld achterblijven als hun fabriek failliet gaat, door in te tekenen op een onderhandeld “Garantiefonds voor ontslagvergoeding”; en
  • het recht van kledingarbeidsters beschermen om zich collectief te organiseren en te onderhandelen.

Lees hier meer over de oplossingen die de Schone Kleren Campagne naar voor schuift. 

 Updates

  • Feest van delen, repareren en maken 30-10-2017

    Het Repair & Share Fest is hét feest van repareren, maken en delen. Kom op zaterdag 18 november naar NEST (de oude stadsbib in Gent) en laat je inspireren! Wat staat er op het programma: een inspiratiemarkt met tal van initiatieven rond repareren, maken en delen, een gezellig geefplein, een Repair Café XXL, een Repair Battle, boeiende sprekers en workshops voor jong en oud.

    Lees meer...

  • Laat je inspireren door de oprichtster van People Tree 4-2-2016

    Op 8 maart ontvangt de Vooruit in Gent Safia Minney, de oprichtster en bedrijfsleidster van People Tree. Het pioniersmerk People Tree was bij de eersten om duurzame kledij actief te promoten en te produceren. In een kwarteeuw tijd bood het merk actief steun aan meer dan vierduizend boeren in zes landen. Aan een eerlijke prijs voor de grondstoffen en een correct salaris voor de textielarbeidsters. Safia Minney vertelt vol bezieling over de mode-industrie en over haar 25 jaar ervaring in de modewereld.

    Lees meer...

  • Jacle Bow speelt de kleren van z'n lijf voor schone kleren 15-12-2015

    Jacle Bow speelt in Aalst, Diest en Geel op een pop-up stage, waar ze 'Shirts for Life' verkopen tijdens de warmste week van Studio Brussel: T-shirts gemaakt in goede arbeidsomstandigheden, van biokatoen, én bedrukt met ecologische verf. Een schone T-shirt voor een schoon geweten en een origineel kerstcadeau. De opbrengst gaat integraal naar de Schone Kleren Campagne. Hier vind je de clip! Kom kijken naar de band…in hun adamskostuum in Aalst, Diest of Geel.

    Lees meer...

  • Schone Kleren Campagne krijgt Europese prijs 20-10-2015

    Brussel, 12 oktober. In de Beursschouwburg vond de overhandiging plaats van de medaille van de Europese Burger aan de Schone Kleren Campagne (SKC). Europarlementslid Ivo Belet droeg de kandidatuur voor. De Schone Kleren Campagne bracht ook hulde aan de mannen en vrouwen die onze kleding maken. "Kledingarbeiders zijn te waardevol om als gereedschap behandeld te worden. Ze verdienen goede werkomstandigheden, leefbare lonen, een veilige werkplek en sociale bescherming.

    Lees meer...

  • Ciné-debat The True Cost op 12 oktober in Brussel 8-9-2015

    The True Cost is een documentaire over de impact van de mode-industrie op mensen en op onze planeet. Deze film neemt je mee op wereldreis, van de exclusieve catwalks tot de uithoeken van sloppenwijken, en geeft het woord aan kledingarbeidsters en opiniemakers, waaronder Stella McCartney, Livia Firth en Vandana Shiva. De Schone Kleren Campagne, achACT en de Clean Clothes Campaign vertonen de film op 12 oktober in Cinema Galeries in Brussel, gevolgd door een kort debat. 

    Lees meer...

skc01